Meble biurowe, apteczne i hotelowe

PL | EN

Prasa

MODA W POLSCE 4.2014

MODA W POLSCE 4.2014

Nowoczesne technologie, social media, indywidualizm w projektowaniu przestrzeni komercyjnych.
Nowe kierunki , procesy i zmiany w projektowaniu sklepów.
Jak wyglądają i jak będą kreowane przestrzenie handlowe w najbliższym czasie?

Opracował architekt wnętrz Kamil Dębowski

 

Marki odzieżowe zarówno te , które posiadają tylko swój jeden showroom a ich główny kanał dystrybucji  bazuje na sprzedaży online  jak również giganci branży modowej mający setki sklepów na całym świecie tworząc swoje powierzchnie handlowe stawiają na indywidualne i niestandardowe rozwiązania  w zakresie wyposażenia swoich placówek. I nie chodzi tu już tylko o różnice w wyglądzie mebli sklepowych , wizualne efekty dotyczące kolorystyki , inny rodzaj oświetlenia czy materiałów wykończeniowych itp.
Powstają nowe materiały , półprodukty z których produkuje się niepowtarzalne elementy wyposażenia wnętrz niedostępne  na rynku.Projektanci odchodzą od  gotowych produktów dostępnych dla każdego. Tworzą nowe materiały lub starają się w nowy bardziej  oryginalny sposób wykorzystywać już te istniejące.

Powstają nowe produkty ,manekiny, forniry meblowe , tkaniny, tapety , metody obróbki i powlekania  powierzchni metalu czy drewna dedykowane tylko dla jednego konkretnego klienta - marki.
W branży oświetlenia również widać tendencje indywidualnej produkcji  opraw , które tworzone są specjalnie pod konkretny koncept.
Wszystko po to aby nadać indywidualny charakter wnętrz tożsamych z filozofią marki.
Przy tworzeniu wnętrz komercyjnych pracuje ogromna ilość osób : począwszy od osób odpowiedzialnych za koncept i projektowanie(projektanci wnętrz , artyści , architekci , inżynierowie), po działy: zarządzanie projektem, VM a skończywszy na wykonawcach prac budowlanych i producentach mebli i wyposażenia sklepów.
To właśnie wszyscy Ci ludzie w swoich zawodowych specjalnościach poszukują nowych spersonalizowanych sposobów na tworzenie  miejsc do jak najlepszej prezentacji towarów.

Do tworzenia konceptów zapraszani są również uznani artyści którzy tworzą coraz bardziej odważne  wnętrza  przypominające  bardziej artystyczne instalacje niż tradycyjne sklepy do których jesteśmy przyzwyczajeni. To swego rodzaju scenografie, które korelują z tożsamością marki. Obrazują wartości marki , jej wizerunek  jaki ma być postrzegany w oczach klienta.
Standardowe systemy mebli sklepowych odgrywają już  coraz mniejszą małą rolę w procesie tworzenia powierzchni handlowych. Oczywiście nadal pewnego rodzaju rozwiązania występują i nadal są używane ale stanowią tylko techniczną część wyposażenia sklepów ,która musi być subtelna a najlepiej niewidoczna.

Oprócz tradycyjnych i nieodzownych elementów wyposażenia powierzchni komercyjnych tj: materiały wykończeniowe , meble sklepowe , manekiny czy oświetlenie coraz mocniej ingerują w przestarzeń oraz zachowania klientów również nowoczesne technologie , socialmedia czy aromamarketing.
Popularne zaczynają być wirtualne przymierzalnie wyposażone w ekrany z czujnikami 3D stojące w pasażach centów handlowych , które pozwalają klientom na wirtualne przymiarki odzieży. Specjalne sensory rozpoznają głębię przestrzeni , pozwalają na bieżące rejestrowane i analizowanie postaci przebywającej w przymierzalni  a następnie na obraz  z kamery nakładane są zdjęcia wybranej odzieży , które dopasowują się do sylwetki na monitorze. Ruch postaci jest animowany wraz z poruszaniem się klienta.
Wirtualne przymierzalnie pozwalają na dostęp do aktualnej oferty wszystkich sklepów dane centrum handlowego wraz z lokalizacją sklepów i ceną poszczególnych elementów garderoby. Zaawansowane systemy  pozwalają na wydruk listy zakupów  co z pewnością może pozwolić na sprecyzowanie i skrócenie  zakupów osobom nie posiadającym zbyt wiele wolnego czasu.

Również ekrany interaktywne czy wieszaki z wyświetlaczem pokazującym ilość  facebook’owych polubień pomału stają się częścią nowoczesnej kompozycji wyposażenia sklepów. Popularność portali społecznościowych tj. facebook, instgram czy pinterest stały się kluczowym elementem marketingu mającym coraz większy wpływ na decyzje zakupowe klientów. A różnego rodzaju mobilne aplikacje na smartfony tworzone przez brandy odzieżowe  pomału przenikają i tworzą wspólną platformę do prowadzenia handlu na wielu współpracujących ze sobą płaszczyznach. Myślę , że powiązania e- handlu z tradycyjnym modelem sprzedaży będzie na pewno coraz bardziej rozwijającym się trendem , który przyniesie jeszcze wiele nowych i ciekawych rozwiązań o których jeszcze dziś nie wiemy.

Aromamarketing , to kolejna gałąź drzewa projektów wnętrz komercyjnych. Może mało materialna , niewidoczna ale mocno działająca na zmysły ludzi odwiedzających galerie handlowe. Niektóre marki tworzą własne zapachy , które mające stymulować krótko jak i długo falowe reakcje klientów.
Umiejętnie zastosowany aromamarketing  powoduje, lepszą rozpoznawalność marki z co za tym idzie pomaga stworzyć trwałe relacje z klientem i jego pozytywne skojarzenia z firmą, wzrost sprzedaży(np .pobudzenie apetytu) oraz pokreślenie cech  i walorów marki (prestiż , luksus) do jakich kieruje swoją ofertę. To wszystko ma później znaczące przełożenie na wyniki finansowe , co pozwala na globalny i stały rozwój sieci placówek handlowych.

Jeśli chodzi o style na pewno skandynawskie wzornictwo na stałe zagościło w trendach projektowania wnętrz sklepów.
Można zauważyć to zarówno w  projektach mebli sklepowych jak i całościowych aranżacji sklepów i witryn.
Od kilku sezonów również ewidentnie również widać powrót do designu lat 50’ i 60 ‘ obecnego stulecia w kreowaniu wnętrz i to nie tylko komercyjnych , również  architektura wnętrz prywatnych pełna jest inspiracji z północy Europy.

Klasyczna czerń i  biel przeplatana akcentem kolorystycznym  czy monochromia jest stałym gościem w procesie kreowania i projektowania sklepów.

Trend futurystyczny , dzięki stale rozwijającą się technologią w produkcji mebli sklepowych nadal jest aktualny i na pewno nadal będzie odgrywał dużą role w tworzeniu i projektowaniu  miejsc w którym klient spotyka się z marka.

W sklepach luksusowych nadal panuje klasyka.Dominują drogie i ponad czasowe materiały tj .kamień,drewno , polerowany i uszlachetniany mosiądz, naturalne skóry i tkaniny ,kolorystyka złota,miedzi i błysk  polerowanej stali szlachetnej , które odzwierciedlają charakter towaru marek z wysokiej półki cenowej.  

Sądzę , że minimalizm również znajdzie swoich zwolenników i pomimo oszczędności form, kolorów  i tekstur nadal będziemy obserwować ciekawe realizacje w tym nurcie.

Podsumowując na pewno duży wpływ na rozwój całej branży w nowym roku  będą miały nowości  multimedilane  i technologiczne.
W projektowaniu sprawdzą się na pewno nieszablonowe rozwiązania projektowe ,  swieże  które będą tworzyły nową jakość w procesie kreowanie wnętrz obiektów komercyjnych.Również  klasyczne wnętrza w nowoczesnej aranżacji z zastosowaniem  naturalnych  szlachetnych materiałów i wyposażeniem wykonanym  z dbałością o detal  obronią się swoją ponadczasową wartością  samą w sobie.

Dlatego życzę Państwu w nadchodzącym roku nowych idei na tworzenie wnętrz komercyjnych , które zadowolą zarówno  inwestorów jak i zachwycą klientów Państwa sklepów.

« powrót

Wszelkie prawa zastrzeżone (©) 2013

Projekt i realizacja: